Rabu, 16 April 2008

BIMP-EAGA




BIMP-EAGA atau Kawasan Pembangunan ASEAN Timur diwujudkan pada Mac 1994 bagi menyuntik pembangunan di kawasan kawasan ini yang agak mundur dari segi ekonomi. Kawasan ini meliputi:




Brunei Darussalam


Kalimantan, Sulawesi, Maluku dan Irian Jaya (Indonesia)


Sabah, Sarawak, Labuan (Malaysia)


Mindanao dan Pahlawan, Filipina (Filipina)




Sejarah


Pada Oktober 1992, Presiden Filipina, Fidel Ramos mengutarakan konsep EAGA kepada ketua kerajaan ASEAN Timur di Brunei. Tiga bulan kemudian, Presiden Ramos sekali lagi membincangkan EAGA bersama Tun Dr. Mahathir Mohamed semasa lawatannya ke Malaysia. Usaha usaha EAGA bermula pada Mei 1993 di mana pegawai kerajaan dan ahli perniagaan dari Mindanao pergi ke Sulawesi dan Sarawak. Pada 1993, EAGA dibincangkan oleh Menteri Kewangan semasa Mesyuarat Menteri Kewangan di Singapura dan sebulan kemudian Sultan Brunei menyatakan persetujuan baginda untuk menyertai EAGA.




BIMP-EAGA BC


BIMP-EAGA BC atau Majlis Perniagaan EAGA merupakan komponen swasta BIMP-EAGA. Badan ini dikorporatkan di Brunei Darussalam pada 1996. Pada 2001, pejabat sekretariat BIMP-EAGA BC dipindahkan ke Kuching, Sarawak.


Majlis Perniagaan BIMP-EAGA mewakili sektor swasta dan bertindak sebagai penggerak dalam mempromosikan perdagangan dan pelaburan dalam dan luar EAGA.




Sukan BIMP-EAGA


Sukan BIMP-EAGA diadakan buat pertama kalinya di Filipina pada tahun 1996 dan yang kedua di Brunei pada 1997. Sukan ini dilupakan buat sementara waktu, tetapi dihidupkan kembali pada 2003.


1996 Manila, Philippines


1997 Bandar Seri Bagawan, Brunei


2003 Puerto Princessa, Philippines


Sukan BIMP-EAGA yang keempat akan diadakan di Sabah, Malaysia. Sukan ini dijadualkan pada 13 hingga 15 September 2004 di Kompleks Sukan Kota Kinabalu.



Tiada ulasan: