Ahad, 13 April 2008

KULIAH 5 PPG 316 KAEDAH MENGAJAR GEOGRAFI 2

KEMAHIRAN BERFIKIR DALAM GEOGRAFI

BERFIKIR

-Beyer 94 – kebolehan manusia untuk membentuk konsep beri sebab dan buat Penentuan.

-Fraenkel 90 – pembentukan idea, pembentukan semula pengalaman dan penyusunan maklumat dalam bentuk tertentu.

-Meyer 77 – libatkan pengelolaan operasi mental tertentu yang berlaku dalam minda atau sistem kognitif yang bertujuan menyelesaikan masalah.

-Rumusan – merupakan proses menggunakan minda sama ada untuk ciri makna dan pemahaman terhadap sesuatu, buat pembentangan keputusan atau selesaikan masalah.

PROSES BERFIKIR

-Bila seseorang menyoal diri sendiri dan cari jawapanya, dia sedang dalam proses berfikir.

-Proses berfikir Melibatkan interaksi antara pengetahuan, kemahiran kognitif serta sikap dan nilai dalam minda individu.

-Dari segi psikologi, proses berlaku di bahagian yang berlainan dalam otak manusia iaitu hemisfera kiri dan kanan.

HEMISFERA KANAN

-Operasi pemikiran kreatif di mana maklumat diproses untuk membentuk persepsi dan gambaran bermakna.

HEMISFERA KIRI

-Operasi pemikiran kritis di mana maklumat diproses berurutan, logik, dan analitis (formula, kiraan matematik, bahasa, nombor linear)

KEMAHIRAN BERFIKIR = KRITIS+KREATIF

Kemahiran berfikir Secara kritis : Kebolehan untuk menilai kemunasabahan idea.

Melibatkan kemahiran : Mencirikan, membandingkan, dan membezakan, mengumpul dan mengelaskan, membuat urutan, menyusun mengikut keutamaan, menganalisis, mengesan bias, menilai dan membuat keputusan.

KEMAHIRAN BERFIKIR SECARA KREATIF

-Kebolehan untuk mencernakan dan menghasilkan idea baru dan asli, terhasil Melalui ilham dan gabungan idea yang ada.

-Melibatkan kemahiran: Menjana idea, menghubungkaitkan, membuat inferens, meramal, membuat hipotesis, mengsintesis, mengitlak, membuat gambaran mental, menganalogi dan merekacipta.

KEMAHIRAN BERFIKIR KRITIS

  1. Mencirikan

    Contoh: ciri-ciri fizikal dan budaya sesuatu kawasan dalam peta topografi

  2. Membandingkan dan membezakan

    Contoh: bentuk pyramid penduduk, ciri-ciri iklim.

  3. Mengumpul dan menjelaskan

    Contoh: Jenis-jenis sumber, jenis industri.

  4. Membuat urutan

    Contoh: Perubahan musim (Panas<Luruh<Sejuk<Bunga)

  5. Menyusun mengikut keutamaan

    Contoh: hasil eksport negara, hierarki Bandar, petempatan.

  6. Menganalisis

    Contoh: perubahan lanskap akibat pembinaan jalan raya.

  7. Mengesan Bias

    Contoh:petikan akhbar, tentang tanah runtuh.

  8. Menilai

    Contoh: Baik buruk migrasi, pembinaan sesuatu projek di kawasan yang diliputi peta topo

  9. Membuat Kesimpulan

    Contoh: faktor fizikal/kemanusiaan yang mana dominan

Tiada ulasan: