Sabtu, 12 April 2008

Sejauh manakah perang dunia Kedua di Eropah merupakan kesinambungan kepada perang dunia pertama?

Perang dunia pertama berlaku pada 1914 hingga 1918 menyebabkan kuasa-kuasa besar Eropah terbahagi kepada dua pihak yang saling berselisih faham iaitu Austria, Jerman dan Itali serta Britain, Perancis dan Rusia yang masing-masing dipanggil kuasa-kuasa tengah dan pakatan bertiga.

Kuasa-kuasa ini timbul disebabkan perkelahian antara Perancis dengan Jerman dan antara Austria dengan Rusia. Dua pakatan ini sebenarnya berpunca dasar luar Bismarck dan matlamat Bismarck yang ingin menguasai imbangan kuasa di Eropah. Peperangan ini berpunca daripada masalah yang timbul di Balkan dan campur tangan serta tidak puas hati kuasa-kuasa Eropah yang terlibat.

Jerman juga merupakan sebuah negara yang terlebih dahulu memperlengkapkan senjatanya dan akibat persidangan pengurangan senjata yang gagal turut menyebabkan negara-negara lain memperlengkapkan senjata. Punca-punca perang dunia pertama ini seolah-olah merupakan satu kesinambungan kepada perang dunia pertama yang memperlihatkan Jerman sebagai kuasa yang menjadi tonggak kepada perang dunia Kedua akibat dasar yang dilakukan oleh Hitler. Krisis antara negara-negara terlibat juga sebenarnya masih berpanjangan sehingga perang dunia pertama.

Perang dunia pertama akhirnya tamat pada tahun 1918 dengan banyak membuat perjanjian perdamaian antara blok sekutu Amerika dan Perancis dan blok Jerman. Antaranya, perjanjian Versailles (1919), pakatan Locarno (1925), perjanjian serves lousanne (1923) dan perjanjian Kellog (1928).

Perang enam tahun yang dimulakan oleh Hitler pada 1 September 1939 telah mendedahkan banyak persamaan dengan perang dunia pertama pada tahun 1914. Ia nyata dapat dilihat berhubung dengan kebangkitan semula Jerman yang begitu banyak mendapat perhatian kuasa-kuasa Eropah antara 1919 hingga 1939 sehingga Peperangan itu dikenali sebagai “damai Sentara 20 tahun “ dan dan seluruh zaman antara 1914 dan 1945 sebagai perang 30 tahun perang dunia Kedua bermula di Eropah timur. Kedua-duanya disebabkan kewajipan-kewajipan persetiaan ke atas negara yang lebih kecil. Ia juga melibatkan ikatan awal antara Britain dan Perancis untuk menentang kawasan tengah Eropah yang dikuasai Jerman. Kedua-duanya melibatkan Jerman sebagai pencetus utama kepada peperangan yang diakhiri dengan bantuan Amerika Syarikat ke atas Britain dan Perancis.

Apa yang boleh dilihat di sini adalah mengenai perjanjian yang dibuat dan pengajaran perang dunia pertama gagal membawa kepada penyelesaian dan perdamaian antara kuasa-kuasa Eropah. Penyekatan kuasa Jerman secara berkesan dan tidak keterlaluan seperti mana dalam perjanjian Versailles tidak dirancang dengan sebaiknya yang akhirnya menyebabkan kemarahan dan pengalakkan kepada kemaraan Jerman.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tulisan artikel di blog Anda bagus-bagus. Agar lebih bermanfaat lagi, Anda bisa lebih mempromosikan dan mempopulerkan artikel Anda di infoGue.com ke semua pembaca di seluruh Indonesia. Salam Blogger!
http://www.infogue.com/
http://www.infogue.com/masalah_politik/sejauh_manakah_perang_dunia_kedua_di_eropah_merupakan_kesinambungan_kepada_perang_dunia_pertama_/

patrickstar berkata...

wassalam.terima kasih atas komen anda.saya akan cuba berusaha mengikuti artikel yang anda berikan.