Isnin, 14 April 2008

TRANSFORMASI EKONOMI DI ASEAN DAN NEGARA ASIA PASIFIK (KULIAH PERTAMA)

Kuliah ini mengupas tentang isu yang di bawa oleh transformasi dalam Negara ASEAN dan Asia Pasifik

Beberapa isu merupakan keputusan yang dibuat untuk kerjasama ekonomi Negara dan beberapa keputusan mengenai pembangunan ekonomi individu Negara.

PENGENALAN: TRANSFORMASI EKONOMI


 

Kebanyakan negara ASEAN dan Asia Pasifik adalah Negara luar Bandar secara semula jadi kecuali Hong Kong dan Singapura.

Sebelum perang dunia kedua (sebelum merdeka) kebanyakkan Negara ini terlibat dengan ekonomi berasaskan pertanian.

Sejak mendapat kemerdekaan, banyak Negara yang terlibat telah menukarkankan ekonomi mereka daripada pertanian kepada perindustrian.

Dalam tahun 1950 dan 60-an industrilisasi telah dicapai dengan melaksanakan polisi penggantian import.

Dalam pertengahan tahun 80-an, kebanyakan Negara yang terlibat bertukar kepada industry penggantian eksport.

Keadaan ini disebabkan oleh pergerakkan pemusatan, dominasi ekonomi negeri kepada terpencar, ekonomi berasaskan pasaran.

Tanpa pertanian, perkara terpenting dalam pembangunan adalah pengenalan kepada pelbagai hasil yang tinggi seperti beras dan gandum yang dikenali sebagai revolusi hijau.

Dalam tahun 90-an, beberapa Negara ASEAN dan Asia Pasifik telah membangun dengan jaya dan mula memperlihatkan post-industri yang menawarkan sector paling penting kepada ekonomi mereka terutamanya Singapura dan Hong Kong.


 

DARIPADA PERTANIAN KE INDUSTRI


 

Penjajahan meninggalkan banyak Negara dengan aktiviti ekonomi yang bertumpu kepada eksport produk primer seperti balak, getah, kopi, bijih timah dsb.

Pergantungan ke atas eksport produk primer ini membuka kepada ketidakstabilan yang membawa keburukan kepada Negara terlibat.

Dalam erti kata lain, aktiviti pertanian tidak boleh membentuk pekerjaan yang banyak untuk menyerap pertumbuhan tenaga buruh.

Banyak Negara ditambak dengan program industri akan datang selepas mencapi kemerdekaan.

Sumbangan ini mempelbagaikan struktur ekonomi dan pada masa yang sama pekerjaan-pekerjaan baru dapat dibentuk untuk pertumbuhan tenaga buruh.

Dalam tahun 1970, India, China, Vietnam, Indonesia, Malaysia, Philipina sebagai contoh masih mengekalkan ekonomi pertanian.

Antara 2 per 3 dan 4 per 5 antara tenaga buruh mereka terlibat dalam pertanian.

Korea Selatan bagaimanapun kurang bergantung kepada pertanian pada tahun 1970 kerana mereka telahpun terlibat dengan industry tetapi hamper setengah tenaga buruh mereka masih lagi terlibat dalam pertanian.

Dari tahun 1970-2000, Ekonomi Asia Timur bergerak pantas kepada industri.

Dalam tahun 2000 hanya 10 peratus tenaga buruh mereka yang telibat dengan pertanian.

Kebanyakkan tenaga buruh yang tinggal di sektor pertanian telahpun bekerja dalam sektor pembuatan.

Bandaraya Singapura dan Hong Kong adalah terkecuali kerana mereka mempunyai sektor pertanian yang sangat kecil.

Transformasi ekonomi daripada pertanian kepada industri kurang pasti di dalam beberapa Negara ASEAN jika dibandingkan dengan Korea Selatan.

Di Indonesia, peratusan tenaga buruh yang terlibat dalam pertanian jatuh secara perlahan daripada tahun 1970-an ke tahun 1990-an. Selepas tahun 90-an penurunan mula bergerak dengan cepat.

Bagaimanapun, Malaysia lebih berpengalaman dalam transformasi ekonomi berbanding lain-lain Negara dalam ASEAN. Peratusan tenaga buruh dalam pertanian menurun kepada 60 peratus dalam tahun 1970 kepada 21 peratus dalam tahun 1991.

Anjakan daripada pertanian kepada industry telah sedikit pasti di Asia Selatan seperti india dan bekas Negara komunis seperti China dan Vietnam.

Dalam tahun 2000, kebanyakkan tenaga buruh China dan Vietnam masih terlibat dalam pertanian kerana sakit hati dengan pergerakan industry.

Pergerakan industry di China bermula selepas 1978 dan Vietnam pada 1983.

Myanmar, yang yang telah tertutup untuk dunia lain oleh peraturan tenteranya sejak 1950s, telah menjadi lemah dan miskin sejak sekian lama.

Dalam tahun 1990, 73 peratus tenaga buruh Myanmar terlibat dalam pertanian.

Dalam awal tahun 2000, pergerakan industry di China telah telah mengakibatkan sebilangan besar orang meninggalkan desa untuk ke Bandar.

Sepanjang tempoh 1970-2000, pameran industri satu bahagian jumlah yang semakin mendalam ouput hampir semua asean dan negara-negara Asia Pasifik.

Dalam 2000, saham industri keluaran dalam negara kasar adalah sebanyak 43% di Korea, Indonesia 47%, Vietnam 37%, India 27% dan China 35%.

Myanmar kekal sebagai ekonomi pertanian dengan hanya 7% dalam saham industri keluaran dalam Negara kasar pada tahun 2000.


 

DARIPADA PENGGANTIAN IMPORT KEPADA PENGGANTIAN EKSPORT


 

Dalam tahun 1950-an kepada 60-an, banyak Negara ASEAN dan Asia Pasifik melaksanakan strategi penggantian import dan mencegah import-import tertentu dikilangkan produk-produk dan mengeluarkan produk-produk ini domestic.

mencegah import-import tertentu dikilangkan produk-produk dan mengeluarkan produk-produk ini domestic.

Beberapa Negara ASEAN dan Asia Pasifik telahpun berubah kepada penggantian import kepada industri berasaskan import.

Negara ini seperti Filipina, Korea Selatan, Thailand, dan Malaysia.

INDUSTRI BERASASKAN EKSPORT

Negara ASEAN dan Asia Pasifik bertukar kepada industri berasaskan eksport kerana:

  1. Industri berasaskan eksport menghindari masalah penepuan pasaran domestic.
  2. berorientasikan eksport firma-firma adalah dipaksa menjadi kompetitif secara antarabangsa teratur untuk hidup dalam pasaran Negara

NEGARA INDUSTRI BARU DI ASIA

  • tiga Negara telah mencapai industri berorientasikan eksport pada tahun 1960-an.
  • Ianya terdiri daripada Korea Selatan dan Taiwan serta Singapura.


 

NEGARA ASEAN

  • di negara-negara seperti malaysia, Philipines dan thailand,satu dasar perindustrian yang menumpukan pada industri berorientasikan eksport adalah diterima untuk menyegerakan pertumbuhan ekonomi.
  • perubahan ekonomi struktur telah menyebabkan penyusunan semula guna tenaga.
  • 75 peratus tenaga buruh telah digaji dalam pertanian dalam 1970-an dan penyertaan adalah turun kepada kurang daripada dua pertiga dalam 1990.
  • japanese industri dan NIC yang sedang menghadapi kekurangan buruh dan peningkatan hasilnya gaji-gaji pertumbuhan ekonomi yang pesat, telah berpindah mereka luar pesisir industri-industri di mana gaji-gaji dan kadar pertukaran adalah lebih baik.
  • japanese industri dan NIC yang sedang menghadapi kekurangan buruh dan peningkatan hasilnya gaji-gaji pertumbuhan ekonomi yang pesat, telah berpindah mereka luar pesisir industri-industri di mana gaji-gaji dan kadar pertukaran adalah lebih baik.

(Sila ambil perhatian: Bahasa dalam nota ini agak kucar kacir kerana diterjemah daripada nota kuliah berbahasa Inggeris dengan menggunakan perisian terjemahan secara automatik)

 
 

 
 


 

Tiada ulasan: