4 standard yang perlu ada pada guru geografi yang baru
1. Pengetahuan dan kefahaman tentang subjek.
i) Pengkhususan subjek – pengetahuan yang tepat,selamat dan meyakinan.
ii) Pedagogi subjek – pengetahuan tentang kurikulum nasional, aras penjelasan, penilaian dan peperiksaan, pemahaman tentang kemajuan pelajar, keupayaan untuk respon kepada soalan pelajar, salah konsep, dan kesilapan.
iii) Wider subject matters – pengetahuan tentang ICT dan aplikasi, pengetahuan, pengetahuan tentang bagaiaman merancang untuk kesihatan dan keselamatan.
2. Perancangan
i) Rancangan pelajaran – objektif, strategi, motivasi, cabaran, harapan, liputan sukatan.
ii) Urutan pelajaran – kemajuan, langkah demi langkah, kerja rumah.
iii) Bekalanpenyediaan untuk pelajar – kegunaan maklumat penilaian, sasaran, perkembangan individu.
iv) Strategi – beramai, kumpulan, individu, keberkesanan, suasana pelajar, struktur, pengajaran/penjelasan, komumikasi yang jelas tentang idea, matlamat, kandungan, ringkasan pelajaran.
v) Organisasi – monitoring, pembelajaran, displin, langkah, keberkesanan soalan.
vi) Pembelajaran – harapan yang tinggi, mendengar, menganalisis, member peneguhan, memberi minat, rangsangan kepada perasaan ingin tahu, kemahiran asas/ICT,kemahiran belajar, persekitaran yang selamat.
vii) Sumber – pemilihan dan penggunaa yang betul, pelbagai penggunaan buku teks yang berkesan: ICT dan sumber lain.
viii) Penilaian – penilaian pengajaran kendiri secara kritikal, pencapaian objektif, pembelajaran pelajar.
3. Monitoring, menilai,merekod, melapor, dan akauntibiliti.
i) Memeriksa dan monitoring – kerja kelas, kerja rumah, lisan dan bertulis, menetapkan sasaran, objektif pembelajaran, maklumbalas yang efektif, menyemak kemajuan.
ii) Penilaian, merekod dan melaporkan – pelbagai kaedah,menggunakan kaedah,menggunakan penilaian dalam perancangan umum dan secara individu, pengetahuan tentang keperluan yangditetapkan, memahami keperluan dan harapan, keperluan silibus, konsisten dan sistematik.
iii) Akauntibiliti – memahami kurikulum nasional/aras dan jangkaan silibus, pengetahuan tentang data yang tersedia, memahami prinsip kesesuaian untuk tujuan.
4. Keperluan professional yang lain.
i) Tugas yang mengikut undang-undang dan tanggungjawab profesional kesihatan dan keselamatan, perhatian yang munasabah, perlindungan kanak-kanak, pemahaman fizikal,polisi dan prosedur sekolah, peranan dalam pendidikan individu dan sosial.
ii) Hubungan profesional – hubungan kerja yang berkesan, penyampaian bimbingan indidvidu dan profesional, mengekalkan harapan yang tinggi.
iii) Kemajuan professional – terkini dengan kemajuan dalam pedagogi dan subject matter, kecenderungan positif untuk berubah dan berkembang, keterbukaan kepada agensi luar termasuk ibu bapa dan badan kerajaan.
Pembelajaran Masteri
1. Bloom 1968 : satu pendekatan pembelajaran yang berfokuskan kepada penguasaan murid dalam sesuatu perkara yang diajar.
2. Bloom 1968 : berasaskan kepada falsafah semua atau hampir semua boleh menguasai sesuatu pengetahuan atau kemahiran dengan baik dan penuh keyakinan sekiranya keadaan yang sesuai dan masa yang mencukupi disediakan untuk murid itu menguasai pembelajarannya.
3. Anderson dan Block, 1975 : …adalah satu set idea dan amalan pengajaran secara individu yang dapat membantu murid untuk belajar secara konsisten…idea dan amalan ini menghasilkan pengajaran yangsistematik, membantu murid apabila mengahadapi maslah pembelajaran, memperuntukkan masa yang mencukupi untuk murid mencapai masteri dengan berpandukan kriteria masteri yang jelas.
4. Satu pendekatan pengajaran dan pembelajaran supaya pelajar dapat menguasai apa yang diajar sekiranya:
(a) Ada masa yang cukup
(b) Pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti
Graf pencapaian murid di bawah pengajaran seragam dan pengajaran berbeza.
5. Ciri pembelajaran masteri
1. Pelaksanaannya berasaskan tahap kemajuan seseorang murid.
2. Bahan pembelajaran dipecahkan dan dibahagikan kepada beberapa segmen kecil yang dikenali sebagai unit pembelajaran.
3. Setiap unit pembelajaran dinyatakan dalam bentuk hasil pembelajaran.
4. Aras masteri bagi setiap unit pembelajaran dijalankan dengan menggunakan pelbagai strategi dan kaedah serta bahan pengajaran dan pembelajaran yang sesuai secara kelas, kumpulan besar, kecil, berpasangan atau individu.
5. Menggunakan ujian formatif bersifat diagnostik untuk mengesan kemajuan pembelajaran murid.
6. Menggunakan maklum balas yang tepat tentang hasil pembelajaran yang telah dikuasai dan yang belum dikuasai murid.
7. Melaksanakan aktiviti pemulihan dan aktiviti pengayaan mengikut tahap penguasaan murid.
6. Pendekatan masteri jika dilaksanakan dengan berkesan didapati boleh mengecilkan jurang perbezaan di kalangan murid dalam 1 kelas.
Bloom 1968 telah mengemukakan beberapa persoalan
1. Mengapakah terdapat perbezaan yang beza dalam pencapaian murid.
2. Mengapakah perbezaan pencapaian murid masih wujud.
3. Bolehkah perbezaan atau jurang pencapaian ini dikurangkan?
7. Model pembelajaran masteri yang dikemukan oleh Bloom berasaskan 4 prinsip:
1. Seseorang murid yang normal boleh mempelajari apa sahaja yang diajar oleh guru mereka.
2. Keperluan pembelajaran individu berbeza antara seseorang murid yang lain.
3. Dalam keadaan pembelajaran yang menggalakkan dan sesuai, kesan atau jurang perbezaan pencapaian antara individu akan berkurangan, tetapi jika sebaliknya berlaku jurang perbezaan antara individu akan bertambah besar.
4. Kelemahan dalam pembelajaran yang tidak diperbetulkan adalah punca kepada kebanyakan masalah pembelajaran.
Peranan dan tugas guru
- Pemimpin, pengajar dan fasilitator
Ø Tentukan hasil pembelajaran untuk dikuasai
Ø Ubahsuai kaedah dan aktiviti p&p
Ø Latih pelajar kemahiran belajar & kemahiran berfikir.
Ø Kenalpasti pelajar yang belum & sudah kuasai (ujian diagnostik)
Ø Jalankan aktiviti pemulihan dan pengayaaan.
Ø Nilai prestasi pelajar (ujian sumatif)
Kejayaan pembelajaran masteri kepada kebolehan dan kemahiran guru:
Ø Tentukan hasil pembelajaran yang perlu dikuasai.
Ø Ajar dengan kaedah dan aktiviti p&p yang berkesan.
Ø Kembangkan kemahiran belajar & kemahiran berfikir.
Ø Rangsang dan dorong pelajar untuk belajar
Ø Menilai secara formatif dan sumatif.
Ø Jalankan aktiviti pemulihan dan pengayaan.
Peranan pelajar
- Sebagai pelajar berdikari boleh merangsang diri untuk belajar dan menguasai apa yang diajar.
- Belajar bukan bertanding.
Ø Tahu hasil pembelajaran untuk dikusai
Ø Belajar dengan tekun, tabah dan bermotivasi.
Ø Betul-betul faham dan kuasai apa yang diajar.
Ø Beritahu guru perkara yang belum difahami atau dikuasai
Ø Membuat kerja pemulihan dan pengayaan yang diberi.
1. Pengetahuan dan kefahaman tentang subjek.
i) Pengkhususan subjek – pengetahuan yang tepat,selamat dan meyakinan.
ii) Pedagogi subjek – pengetahuan tentang kurikulum nasional, aras penjelasan, penilaian dan peperiksaan, pemahaman tentang kemajuan pelajar, keupayaan untuk respon kepada soalan pelajar, salah konsep, dan kesilapan.
iii) Wider subject matters – pengetahuan tentang ICT dan aplikasi, pengetahuan, pengetahuan tentang bagaiaman merancang untuk kesihatan dan keselamatan.
2. Perancangan
i) Rancangan pelajaran – objektif, strategi, motivasi, cabaran, harapan, liputan sukatan.
ii) Urutan pelajaran – kemajuan, langkah demi langkah, kerja rumah.
iii) Bekalanpenyediaan untuk pelajar – kegunaan maklumat penilaian, sasaran, perkembangan individu.
iv) Strategi – beramai, kumpulan, individu, keberkesanan, suasana pelajar, struktur, pengajaran/penjelasan, komumikasi yang jelas tentang idea, matlamat, kandungan, ringkasan pelajaran.
v) Organisasi – monitoring, pembelajaran, displin, langkah, keberkesanan soalan.
vi) Pembelajaran – harapan yang tinggi, mendengar, menganalisis, member peneguhan, memberi minat, rangsangan kepada perasaan ingin tahu, kemahiran asas/ICT,kemahiran belajar, persekitaran yang selamat.
vii) Sumber – pemilihan dan penggunaa yang betul, pelbagai penggunaan buku teks yang berkesan: ICT dan sumber lain.
viii) Penilaian – penilaian pengajaran kendiri secara kritikal, pencapaian objektif, pembelajaran pelajar.
3. Monitoring, menilai,merekod, melapor, dan akauntibiliti.
i) Memeriksa dan monitoring – kerja kelas, kerja rumah, lisan dan bertulis, menetapkan sasaran, objektif pembelajaran, maklumbalas yang efektif, menyemak kemajuan.
ii) Penilaian, merekod dan melaporkan – pelbagai kaedah,menggunakan kaedah,menggunakan penilaian dalam perancangan umum dan secara individu, pengetahuan tentang keperluan yangditetapkan, memahami keperluan dan harapan, keperluan silibus, konsisten dan sistematik.
iii) Akauntibiliti – memahami kurikulum nasional/aras dan jangkaan silibus, pengetahuan tentang data yang tersedia, memahami prinsip kesesuaian untuk tujuan.
4. Keperluan professional yang lain.
i) Tugas yang mengikut undang-undang dan tanggungjawab profesional kesihatan dan keselamatan, perhatian yang munasabah, perlindungan kanak-kanak, pemahaman fizikal,polisi dan prosedur sekolah, peranan dalam pendidikan individu dan sosial.
ii) Hubungan profesional – hubungan kerja yang berkesan, penyampaian bimbingan indidvidu dan profesional, mengekalkan harapan yang tinggi.
iii) Kemajuan professional – terkini dengan kemajuan dalam pedagogi dan subject matter, kecenderungan positif untuk berubah dan berkembang, keterbukaan kepada agensi luar termasuk ibu bapa dan badan kerajaan.
Pembelajaran Masteri
1. Bloom 1968 : satu pendekatan pembelajaran yang berfokuskan kepada penguasaan murid dalam sesuatu perkara yang diajar.
2. Bloom 1968 : berasaskan kepada falsafah semua atau hampir semua boleh menguasai sesuatu pengetahuan atau kemahiran dengan baik dan penuh keyakinan sekiranya keadaan yang sesuai dan masa yang mencukupi disediakan untuk murid itu menguasai pembelajarannya.
3. Anderson dan Block, 1975 : …adalah satu set idea dan amalan pengajaran secara individu yang dapat membantu murid untuk belajar secara konsisten…idea dan amalan ini menghasilkan pengajaran yangsistematik, membantu murid apabila mengahadapi maslah pembelajaran, memperuntukkan masa yang mencukupi untuk murid mencapai masteri dengan berpandukan kriteria masteri yang jelas.
4. Satu pendekatan pengajaran dan pembelajaran supaya pelajar dapat menguasai apa yang diajar sekiranya:
(a) Ada masa yang cukup
(b) Pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti
Graf pencapaian murid di bawah pengajaran seragam dan pengajaran berbeza.
5. Ciri pembelajaran masteri
1. Pelaksanaannya berasaskan tahap kemajuan seseorang murid.
2. Bahan pembelajaran dipecahkan dan dibahagikan kepada beberapa segmen kecil yang dikenali sebagai unit pembelajaran.
3. Setiap unit pembelajaran dinyatakan dalam bentuk hasil pembelajaran.
4. Aras masteri bagi setiap unit pembelajaran dijalankan dengan menggunakan pelbagai strategi dan kaedah serta bahan pengajaran dan pembelajaran yang sesuai secara kelas, kumpulan besar, kecil, berpasangan atau individu.
5. Menggunakan ujian formatif bersifat diagnostik untuk mengesan kemajuan pembelajaran murid.
6. Menggunakan maklum balas yang tepat tentang hasil pembelajaran yang telah dikuasai dan yang belum dikuasai murid.
7. Melaksanakan aktiviti pemulihan dan aktiviti pengayaan mengikut tahap penguasaan murid.
6. Pendekatan masteri jika dilaksanakan dengan berkesan didapati boleh mengecilkan jurang perbezaan di kalangan murid dalam 1 kelas.
Bloom 1968 telah mengemukakan beberapa persoalan
1. Mengapakah terdapat perbezaan yang beza dalam pencapaian murid.
2. Mengapakah perbezaan pencapaian murid masih wujud.
3. Bolehkah perbezaan atau jurang pencapaian ini dikurangkan?
7. Model pembelajaran masteri yang dikemukan oleh Bloom berasaskan 4 prinsip:
1. Seseorang murid yang normal boleh mempelajari apa sahaja yang diajar oleh guru mereka.
2. Keperluan pembelajaran individu berbeza antara seseorang murid yang lain.
3. Dalam keadaan pembelajaran yang menggalakkan dan sesuai, kesan atau jurang perbezaan pencapaian antara individu akan berkurangan, tetapi jika sebaliknya berlaku jurang perbezaan antara individu akan bertambah besar.
4. Kelemahan dalam pembelajaran yang tidak diperbetulkan adalah punca kepada kebanyakan masalah pembelajaran.
Peranan dan tugas guru
- Pemimpin, pengajar dan fasilitator
Ø Tentukan hasil pembelajaran untuk dikuasai
Ø Ubahsuai kaedah dan aktiviti p&p
Ø Latih pelajar kemahiran belajar & kemahiran berfikir.
Ø Kenalpasti pelajar yang belum & sudah kuasai (ujian diagnostik)
Ø Jalankan aktiviti pemulihan dan pengayaaan.
Ø Nilai prestasi pelajar (ujian sumatif)
Kejayaan pembelajaran masteri kepada kebolehan dan kemahiran guru:
Ø Tentukan hasil pembelajaran yang perlu dikuasai.
Ø Ajar dengan kaedah dan aktiviti p&p yang berkesan.
Ø Kembangkan kemahiran belajar & kemahiran berfikir.
Ø Rangsang dan dorong pelajar untuk belajar
Ø Menilai secara formatif dan sumatif.
Ø Jalankan aktiviti pemulihan dan pengayaan.
Peranan pelajar
- Sebagai pelajar berdikari boleh merangsang diri untuk belajar dan menguasai apa yang diajar.
- Belajar bukan bertanding.
Ø Tahu hasil pembelajaran untuk dikusai
Ø Belajar dengan tekun, tabah dan bermotivasi.
Ø Betul-betul faham dan kuasai apa yang diajar.
Ø Beritahu guru perkara yang belum difahami atau dikuasai
Ø Membuat kerja pemulihan dan pengayaan yang diberi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan