JENIS UJIAN SUMATIF
Gerak balas terhad
- Batasan bentuk dan batasan kandungan respon pelajar.
- Mengingat kembali.
- Jawapan pendek.
- Contohnya, senaraikan, takrifkan, apakah yang dimaksudkan dengan…
Gerak balas tidak terhad
- Pelajar pilih arah dan perincian sendiri.
- Perbincangan
- Contohnya, jelaskan, sejauhmanakah, bagaimanakah…
BILA UJIAN ESEI SESUAI?
Sax (74), Ebel (79) menyatakan,
- Jika objektif ujian memerlukan jawapan dalam bentuk penulisan.
- Jika bilangan pelajar kecil.
- Jika soalan hanya ingin digunakan sekali sahaja.
- Guru ingin galak perkembangan kemahiran penulisan pelajar.
- Guru berminat terokai sikap pelajar lebih daripada pencapaiannya.
- Guru lebih berkeyakinan kebolehannya membaca jawapan pelajar dengan kritis.
- Masa untuk sedia ujian lebih pendek daripada masa untuk memeriksa.
Pertimbangan dalam perancangan ujian esei
- Topik yang hendak diuji secara esei?
- Bolehkan pelajar jawab secara esei?
- Masa mencukupi?
- Jawapannya bebas atau bagaimana?
Cadangan atau panduan bina ujian esei
- Mengikut JPN
- Pilih atau tentukan soalan dengan teliti kerana skop sukatan pelajaran bagi ujian esei terhad.
- Tugasan soalan jelas – pelajar faham apa yang dikehendaki oleh soalan.
- Cuba guna perkataan huraian seperti jelaskan, terangkan, huraikan, bezakan dan lain-lain.
- Jelas masa yang diperlukan untuk menjawab (keseluruhan ujian atau setiap soalan)
- Tunjukkan markah bagi setiap soalan atau pecahan soalan.
- Arahan ujian perlu jelas.
- Tidak terlalu banyak pilihan soalan
- Mengikut aras kesukaran yang sesuai dengan pelajar.
- Seimbangkan taraf kesukaran.
- Soalan-soalan merentasi beberapa tajuk atau sub tajuk untuk lahirkan calon yang lebih komprehensif pengetahuan geografi.
- Pelbagaikan jenis soalan untuk tinggikan kebolehpercayaan ujian.
- Seelok-eloknya disemak.
- Ujian esei lebih sesuai untuk uji kebolehan pelajar aplikasi, analisis, dan sintesis.
KELEBIHAN UJIAN ESEI
- Secara relatif mudah dibina dan diuruskan , bilangan soalannya sedikit.
- Kurangkan tekaan jawapan.
- Uji dan ukur keupayaan mental seperti kefahaman, aplikasi, analisis, sintesis dan penilaian.
- Uji keupayaan menggunakan pengetahuan bukan keupayaan mengingat fakta.
- Galak pelajar kembangkan fikiran – kemukakan idea – beri ulasan dsb.
- Galak keaslian penulisan.
- Tingkatkan kemahiran berbahasa seperti menulis atau mengarang, penggunaan bahasa (tatabahasa, ejaan).
- Kembangkan kemahiran penyelesaian masalah.
- Berguna untuk kesan punca kelemahan, salah tafsiran dan konsep yang samar.
- Bolehkan pelajar guna pengetahuan dan kemahiran mereka yang hampir.
KELEMAHAN UJIAN ESEI
- Isi kandungan yang boleh diukur terbatas.
- Tidak menyumbang kepada sampel isi yang luas.
- Kemungkinan pelajar – ramalannya 'spot' tepat.
- Subjektiviti dalam permarkahan – bergantung kepada pemeriksa.
- Berbeza, markah beza lenient atau tidak.
- Pemeriksa sama, masa dan mood beza, markah beza.
- Bias.
- Kurang berkesan untuk ukur fakta pengetahuan.
- Pemeriksaan lambat, sukar dan bosan.
- Perlukan kemahiran pemeriksa, tidak boleh dimarkat dalam mesin.
- Menghukum pelajar yang lemah dalam bahasa.
KELEMAHAN BOLEH DIATASI DENGAN
- Masa dan perhatian diberikan semasa menyusun peperiksaan.
- Pemeriksaan oleh guru yang berpengalaman.
- Penggunaan skema pemarkahan dan prosedur pemarkahan yang khusus.
- Moderator atau penilai kedua bagi yang marginal.
- Elak dari mengenal calon.
- Periksa ikut soalan bukan ikut calon (elak kesan bawa ke depan).
BENTUK SOALAN (STPM)
- Ujian pengetahuan
- Takrifkan, huraikan, perihalkan, galurkan, nyatakan, namakan.
- Uji kefahaman
- Uji kebolehan sintesis
- Uji kebolehan menganalisis
- Analisiskan, bezakan, bandingkan, asingkan.
- Uji kebolehan calon menilai
- Ulaskan, sejauhmanakah, adakah, nilaikan.
CARA PEMARKAHAN ESEI
Cara analitik
- Garis panduan atau senarai unsur yang akan atau diterima sebagai jawapan yang ideal, tetapkan bilangan mata atau markah bagi setiap unsur, pemberatnya, mungkin tidak sama.
- Guru cari unit atau unsur dan beri markah.
- Ada unsur atau isi yang munasabah boleh diterima.(tapi markah berdasarkan jumalah isi maksimum yang diperlukan sahaja. – lebih sesuai untuk jenis gerak balas terhad.
Kebaikan
- Boleh diperiksa oleh bukan pakar, memudahkan guru tentukan jawapan pelajar.
- Boleh diberi kepada pelajar selepas…
Kelemahan
- Masa yang panjang untuk cari isi atau unsur, keghairahan mencari isi atau unsur-abai yang berkaitan dengan bahasa.
Cara holistik
- Keseluruhan kualiti respon pelajar
- Tidak dianalisis isi secara khusus
- Lebih sesuai untuk jenis gerak balas lanjutan; kebolehan pelajar mensintesis atau mengemukakan pandangan.
- Jimat masa pemeriksaan
Kelemahan
- Perselisihan dalam memberi markah berasaskan pertimbangan guru atau pemeriksa.
- Pemeriksaan perlu konsisten.
- Tentukan lebih awal kategori kualiti seperti A,B,C,D,E dan 5, 4, 3,2,1
- Seeloknya guru baca setiap jawapan dan kategorikan , kemudahan baca semula untuk pastikan kategorikan betul
- Guru perlu ada definisi atau kriteria jawapan A.B.C.D.E
Tiada ulasan:
Catat Ulasan