PENGGUNAAN ICT DLM PENDIDIKAN
ü Objekif :
v Memperkayakan & memperluaskan pembelajaran
v Membolehkan murid mencapai maklumat yg sukar diperoleh
v Mewujudkan suasana pembelajaran yg menyeronokan & mencabar
v Meningkatkan pemahaman ttg penggunaan ICT & kesan penggunaannya terhadap pengajaran & pembelajaran
v Meningkatkan keyakinan dlm penggunaan ICT
v Meningkatkan daya kreativiti & imaginasi murid
v Memberi peluang kpd pljr scr berdikari & scr berkesan dgn bimbingan yg minima
MANFAAT PENGGUNAAN ICT DLM PMP UTK SUBJEK GEOGRAFI
ü Tahap motivasi dlm klgn pljr akn meningkat (kjn yg dilakukan di 13 sek men di Brimingham- NCET/GA 1997)- peningkatan pljr lelaki lbh drpd pljr perempuan-reach the parts of the population that school have often failed to reach in the past
ü Meningkatkan kemahiran pljr ttg inkuiri dlm geografi- dpt mengekses maklumat yg sukar diperolehi-dpt memperoleh maklumat yg memerlukan masa yg lama @ terlalu mahal-mencuba & melaksana eksperimen yg sukar & terlalu mahal,mustahil @bahaya dilaksanakan secara biasa
ü Berupaya meningkatkan kefahaman & penguasaan terhadap pembelajaran
ü Memberi peluang pembelajaran yg sama kpd semua pljr yg pelbagai keupayaan
ü Menggalakan pembelajaran secara sendiri (individual learning)
ü Meningkatkan daya kreativiti & imaginasi pljr
ü Memberi peluang kpd pelajar belajar secara berkesan dgn bimbingan yg minimum
ü Meningkatkan kemahiran ICT dlm kalangan pljr
SYARAT UTK MEMANFAATKAN ICT DLM PMP
ü Perlu terancang dgn baik & bukan bersifat bidan terjun @ akitiviti sampingan yg tdk ada dlm kurikulum
ü Perlu bersesuai dgn keperluan kandungan sukatan (kurikulum) & menyokong pendekatan p & p
ü Ada perlaksanaan & perisian yg sesuai & boleh digunakan dlm aktiviti p & p
PENGGUNAAN ICT DLM P & P
ü Meliputi 2 aspek: pengajaran (guru) & pembelajaran (pelajar)
PENGAJARAN ICT SBG ALAT PERSEMBAHAN & ALAT DEMONSTRASI
ü Pembelajaran ICT:
1. Utk pembelajaran tutorial
2. Utk pembelajaran penerokaan
3. Utk pembelajaran alat aplikasi
4. Utk pembelajaran alat pemudah komunikasi
Ø ICT UTK PEMBELAJARAN TUTORIAL
· Digunakan utk menyampaikan kandungan pelajaran- berdsrkan urutan yg tlh ditetapkan- Ia merangkumi:
Pembelajaran ekspositori
Demonstrasi sesuatu fenomena yg ditunjukkan & dikwl urutan babaknya olh sistem
Latihan @ latih tubi yg disampaikan & dikawal olh sistem (PPK KPM 2001)
· Situasi yg sesuai utk ICT dlm pembentukan tutorial:
Kelas yg ramai & kemampuan berbeza-guru beri tumpuan kpd sebahagian lagi gn computer
Guru bertugas di luar & guru ganti ambil alih biasanya guru computer
Pelajar yg sukar ikuti pengajaran guru-perisisan ut pemulihan
Murid cerdik
ü ICT UTK PEMBELAJARAN & PENEROKAAN
· Dignkan sbg medium utk:
Mencari & mengekses maklumat drpd CD ROM, Internet, portal maklumat dsbgnya
Mengalami,mempelajari & mengekses sesuatu fenomena scr simulasi
· Situasi yg sesuai:
Berbentuk inkuiri penemuan
Pembelajaran yg menjurus kpd penyelesaian masalah
Aktiviti yg berkaitan dgn kjn masa depan
Aktiviti pembelajaran yg berbentuk simulasi
Ø ICT SEBAGAI ALAT APLIKASI
· Apabila ia membantu murid melaksanakan tugasan pembelajaran & bukan sbg mekanisme penyaluran maklumat P & P (PPK KPM 2001)
· Cth : penggunaan perisian aplikasi khusus spt editor grafik Computer Aided Design (CAD) dll
Ø ICT SBG ALAT PEMUDAH KOMUNIKASI
· Digunakan utk membolehkan pljr & guru drpd lokasi yg berbeza-menghantar,menerima & berkongsi maklumat yg pelbagai btk komunikasi blh dilakukan dlm pelbagai mod spt teks,grafik,audio,video & kombinasi pelbagai mod (PPK KPM 2001)
TATACARA/PERATURAN DLM PERANCANGAN ICT
1. Kenalpasti tjn & objektif P&P yg blh meningkat penggunaan ICT
2. Pilih sumber ICT yg sesuai dgn tjn pembelajaran
3. Pastikan pljr ada kemahiran ICT yg cukup utk membolehkan mrk menjlnkan aktiviti
4. Rancang masa utk aktiviti termasuk soal jwb, kerja kumpulan & perbincangan
5. Rancang pelajaran yg cukup utk membolehkan aktiviti lengkap
6. Tentukan kumpulan pljr (spy tdk sentiasa membuat kerja sendirian)
7. Perkenalkan pelajaran kpd semua sblm menggunakan ICT
8. Sebarluaskan aktiviti ICT dgn panduan & arahan seluruh kelas
9. Beri masa yg cukup kpd pljr utk memikirkan (reflect) & menilai pencapaian akhir pelajaran
10. Sediakan kerja rumah & kerja penilaian
KRITERIA MENILAI SOFTWARE/CD ROM UTK PENGAJARAN GEOGRAFI
ü REKA BENTUK
· Adakah ia boleh digunakan pd computer sekolah?
· Adakah ia senang digunakan?
· Adakah cara searching disediakan & senang digunakan
· Boleh disimpan (store) di tanda maklumat berguna apbl digunakan semula?
· Bolehkah kandungan dicetak,disalin & disimpan
ü KANDUNGAN
· Adakah ia gabungan yg tepat dr segi teks,imej,bunyi,video dll & adakah ia berkualiti tinggi?
· Adakah kandungannya releven dgn kurikulum?
· Adakah kandungan & aktiviti sesuai dgn pljr2
· Adakah bahan sokongan berkualiti?
· Adakah CD ROM @ software bernilai dr segi wang
ü FAEDAH KPD PEMBELAJARAN
· Adakah fleksible & membantu perbezaan?
· Bagaimana anda menggunakannya dgn pljr & adakah ia melibatkan pljr?
· Apakah yg disediakan olh software yg tdk dpt disediakan olh format lain
PENGAJARAN MENGGUNAKAN WEB (INTERNET)
v Review sekurang2nya satu website
1. Tentukan address
2. Huraikan kandungannya
3. Kegunaannya mengikut topic yg sesuai
4. Kesesuaian dgn kumpulan umur
5. Kesesuai dgn keupayaan dlm lingkungan umur
6. Keperluan kpd bhn tambahan/sokongan
7. Kelemahan & kekurangan
v Rancang pengajaran @ sebahagian pelajaran menggunakan website yg dipilih
1. Apakah tjn pelajaran?
2. Bagaimana “access”
3. Bagaimana memulakan pengajaran
4. Adakah perlu diajar kemahiran khusus sesuai dgn keupayaan kelas @ perlu interpretasi
5. Bagaimana menstrukturkan pelajaran? Adakah ia jelas atau perlu aktiviti lain spt menggunakan lembaran kerja
Ahad, 13 April 2008
KULIAH 4 PPG 316-KAEDAH MENGAJAR GEOGRAFI 2
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan